INTROFORLØB
Trivsel fra første dag

Velkomstbrev

Når du har modtaget et optagelsesbrev fra Det Blå Gymnasium i Haderslev, betyder det, at du er optaget på din EUD- eller EUX-uddannelse, og at vi er glade for at have dig. I god tid inden du starter hos os på Det Blå Gymnasium, vil du modtage et orienteringsbrev fra skolen med detaljeret orientering om studiestarten.

Første undervisningsdag

Den første undervisningsdag i skoleåret 2024/2054 er mandag den 14. august kl. 09.30, hvor vi mødes i klassen – det er lokale 66. Og bare rolig – hos os har vi ingen grænseoverskridende velkomstritualer fra de ”gamle” elever :-).

Her vil du blive budt velkommen af Mette Grøn og din nye kontaktlærer Gry Haugen. Der være velkomst og informationer i klassen, hvor du både møder dine nye klassekammerater og nogle af dine nye lærere.

Du har sikkert allerede mødt mange af vores elever og lærere på et brobygningsforløb på skolen. De vil alle være klar til at tage imod dig, så du får en god start og hurtigt kommer til at lære dine nye kammerater at kende.

Huskeseddel til første skoledag

• Computer
  • Penalhus med skriveredskaber
  • Blok/papir/kladdehæfte til notater

Ovenstående forventer vi, at du medbringer hver skoledag.

Introaktiviteter på EUD Business og EUX Business (GF1)

Vi gør meget ud af, at din begyndelse på EUD og EUX her på Det Blå Gymnasium i Haderslev skal blive en succes, og at du hurtigt får nye kammerater. Derfor arrangeres der inden for de første uger en introtur for alle nye GF1- og HHX-elever til Houens Odde ved Kolding. Turen arrangeres af Team Tours, og i løbet af den dag, I er væk, er der mange forskellige aktiviteter, I skal deltage i.

Vi arrangerer  i løbet af grundforløb 1 en række forskellige arrangementer med både socialt og fagligt indhold, der giver dig mulighed for at lære både din klasse og din årgang godt at kende:

• Introcafé fredag den 16. august kl. 13-15.00, hvor jeres tutorer har arrangeret en hyggeeftermiddag for alle nye elever
  • Introtur til Houens Odde den 23. august
  • Grill-arrangement for alle nye elever tirsdag den 27. august kl. 11.05-14.25
  • Foredrag og teambuilding på skolen
  • Virksomhedsbesøg
  • Praktik i en virksomhed
  • Introfest for hele skolen den 4. oktober
  • 2 dages tur til Århus med virksomhedsbesøg og kulturelle aktiviteter

På skolen tilbyder vi jer adgang til en lang række relevante programmer. Det kan være programmer, der blot stilles til rådighed for dig, og der vil være programmer, som anvendes i undervisningen. Din kontaktlærer vil allerede på første skoledag hjælpe dig med at komme på skolens netværk, og du vil kunne downloade Microsoft Office pakken – eventuelt med hjælp fra Gitte, som er vores IT-medarbejder.

Derudover vil du både gennem faget “informatik” og gennem særlige workshops blive klædt på i forhold til IT. Der vil allerede en uge inde i grundforløbet være en workshop om digitale redskaber, hvor du lærer at bruge OneDrive og lave mappestrukturer, og hvor du vil blive ført igennem vores IT-regler og refleksioner omkring digital dannelse. I det tidlige forår ligger endnu en workshop, hvor du kommer til at lære de grundlæggende færdigheder i word og excel.